2011. április 26., kedd

12 pofon a prolinak


Nem árt, 
ha az ember túl tekint a falu határain.
Mert az biztos, 
hogy bármilyen nagynak és eredetinek, 
okosnak és műveltnek,
feudális földesúrnak, és gennyes bárónak  
képzeli magát akárki is 
az országhoz képest e délegyházi
mutyigazzal teli tanyavilágban, 
ahhoz mégis csak retkes porszemek, 
hogy befolyásolhassák, 
mi is történjen ebben az országban… 
A helyi hatalom képtelen erre, 
de Délegyháza-Mutyifalva 
választó és választható állampolgárai 
képesek rá, 
mert a népet nem lehet leváltani…
 
 1. Nem kell indokolni a kirúgást
A tervek szerint a jövőben a mikro- és kisvállalkozások a lehető legkönnyebb módon vehetnék fel és bocsáthatnák el a dolgozóikat. 
Az a korábbi követelmény, hogy rendes felmondás során a munkaadónak indokolni kell a döntését, megszűnik. 
Ezt azzal magyarázzák, hogy a felmondás indoklása a vállalkozásoktól „komoly és mindkét félre nézve méltánytalan erőfeszítéséket igényel, amelynek társadalmi hasznossága kétséges” – fogalmaztak a tervekben. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint így 16 milliárdot takaríthatnak meg évente a vállalkozások. 

2. Kevesebb baleset lenne „munkabaleset”
Az intézkedés célja, hogy a munkáltató mentesüljön az „ésszerűtlen esetekben” a kárfelelősség alól, melyek közvetlenül nem kapcsolódnak a munkavégzéshez. 
A jelenleg hatályos munka törvénykönyve szerint a munkabaleset olyan baleset, amely „a munkavállalót a szervezett munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül” 
– magyarázta meg a fogalmat 
dr. Hargittay Szabolcs munkajogász aProfession.hu-nak. 
Munkabaleset lehet például, ha valakit közlekedési baleset ér a munkájával kapcsolatos utazás során, de az is, ha a szervezett üzemi étkeztetés közben, vagy a munkahelyi öltözőben a tisztálkodáskor sérül meg az alkalmazott. 
A munkabaleset fogalmának szűkítésével minisztérium 2 milliárd forintot szeretne megspórolni a vállalkozásoknak. 

3. Nem lenne kötelező az üzemi tanács létrehozása
A törvény ma még előírja: 
ha foglalkoztatottak létszáma meghaladja 50 főt, üzemi tanácsot kell választani. 
Az NGM intézkedésével ez a kötelezettség megszűnne. 
A kötelező jelleg amúgy eléggé gyenge lábakon áll, mert a jelenlegi munka törvénykönyve nem szankcionálja az üzemi tanács hiányát, az alkalmazottak belátására van bízva, hogy létrehozzák-e a saját érdekükben, vagy sem.  
A minisztérium indoklása szerint azért van szükség a „kötelezettség” megszüntetésére, mert az üzemi tanács „a munkavállaló valós védelmét ellátni nem tudó, vállalatvezető idejét rabló kötelezettség” – írják. 
Az intézkedés nyomán 80-100 millió forint „bevételre” számít az állam a válallkozásoknál. 

4. A munkaidő nyilvántartása rugalmasabbá válna

A foglalkoztatást jelentősen javítaná, ha a mikro- és kisvállalkozásoknál a munkavállalót csak a heti 48/60 órás, napi 12 órás munkaidőkeret kötné, amelynek felhasználásáról a két fél szabadon egyezik meg az éves munkaidőkeret mellett – véli az NGM. 
A munkaidőkeretben történő foglalkoztatással sok vállalat minimálisra csökkentheti a rendkívüli munka után fizetendő bért, a rugalmas beosztásnak köszönhetően pedig akár 4 vagy 12 órában is behívható a munkavállaló.  

5. Másképp megállapított (vélhetően kisebb) bérpótlékok
Felülvizsgálnák az éjszakai és hétvégi bérpótlékot. 

6. Másképp megállapított – vélhetően kevesebb – végkielégítés

Új szabályokat hoznának a végkielégítésekre. 

7. Felmondási idő

Csökkentenék a felmondási időt.

 
8. Bevezetnék az 5,5 munkanapos munkahetet


Bevezetnék az 5,5 munkanapos munkahetet a folyamatos üzemű vállalkozásoknál. 
Alighanem arról van szó, amit a kormány a konvergenciaprogramban beígért Brüsszelnek: 
véglegesítik a Gyurcsány-kormány egykori munkaügyi és szociális minisztere, Szűcs Erika által elfogadtatott ideiglenes szabályt. 
Ami arról szólt, hogy ha a nyolcórás dolgozónak – például a válságban a megrendelések visszaesése miatt lecsökkentették a munkaidejét, akkor a gazdaság éledezése, és a megnövekedett munkamennyiség miatt most a korábbinál magasabbra, maximum heti 44 órára emelhetik. 
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a fizetését is növelik: a munkaadónak csak annyit kell fizetnie, mintha a dolgozó heti 40 órát dolgozna.  

9. Képesítési követelmények csökkentése
Sok munkakörnél eltörlik azt a követelményt, hogy csak szakképzett munkavállaló tölthet be egyes állásokat, ugyanis az NGM úgy véli, hogy néhol feleslegesek a képesítési követelmények. 
Az intézkedéssel a szakképzetlen embereknek akarnak lehetőséget biztosítani az elhelyezkedéshez, de nem utolsó szempont az sem, hogy a vállalkozók ezzel „olcsóbb” munkaerőhöz jutnak: minimálbérért, 78 ezerért dolgoztathatják azokat az embereket, akiknek korábban a garantált bérminimumot (94 ezer forint) kellett adniuk. 
Ez utóbbit ugyanis csak a szakképzettséggel rendelkezőknek kell megfizetni. 
A minisztérium szerint 
az intézkedés 1 százalékos foglalkoztatásjavulást, 100 ezer új, legális munkahelyet teremtene. 

10. Elaprózzák a szabadságot
A jelenlegi szabály szerint a szabadságunknak csak a negyedével rendelkezünk mi, a többinek a kiadásáról a munkaadó dönt, és 30 nappal a szabadságolás előtt értesítenie kell a dolgozót, mikor küldené szabadságra. 
Ehhez a munkavállaló 
előzetes meghallgatása is szükséges, 
hogy megfelel-e neki az időpont. 
A jövőben ezeket a „pihenőnapokat” kettőnél több részletben is kiadhatja majd a munkáltató, ha gazdasági érdekei miatt úgy látja jónak.
Munkapszichológusok szerint 
évente legalább egyszer két hét folyamatos pihenésre van szükség ahhoz, hogy egy dolgozó regenerálódjon, feltöltődjön,
és így újra „hasznát vegye” a cég. 
Éppen ezért nem lehet évről évre tologatni a szabadságokat, hanem a cég köteles az esedékesség évében kiadni. 

11. Túlóráért nem pénz, hanem szabadnap járhat
A túlórákat ezentúl nem lesz kötelező kifizetni, 
a munkaadó megválthatja szabadidőben. 
A munka törvénykönyve szerint rendkívüli munkavégzés 
(túlmunka, túlóra) 
esetén bérpótlék jár, azaz 50 százalékkal magasabb órabér. 
Abban az esetben pedig, ha pihenőnapon kell dolgozni, akkor a fizetés dupláját kellene kapnia a munkavállalónak.  

12. Tovább tart majd a próbaidő

A próbaidő jelenleg maximum 3 hónap a versenyszférában, a köztisztviselőknél viszont fél év.
Ezt az időszakot a teljes nemzetgazdaságban 6 hónapra emelnék. 
A munkajog szerint a próbaidő alatt bármikor, 
azonnali hatállyal és indoklás nélkül 
megszüntethető a munkaviszony. 
A cégek maximálisan kihasználják a próbaidőt olyan pozíciókban is, 
ahol ez indokolatlan lenne, sőt gyakori, hogy a három hónapos próbaidőt is keveslik, és féléves munkaerő-kölcsönzéssel kerülik el – írta a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) egyik tanulmánya hazánkról. 

+1. Kevesebb szabadságot kapnak a kismamák, de pénzre válthatják
Egy évről fél évre csökkentik azt az időszakot, amikor a gyermekgondozás céljából „fizetés nélküli szabadságon” otthon lévő kismama 
fizetett szabadságra jogosult. 
A munkába visszatérő kismama szabadságát viszont 
– a korábbi rendszerrel szemben – 
részben pénzre válthatják, kifizethetik a dolgozónak, 
ha szeretné. 
Ez munkavállalói szempontból pozitív intézkedés lehet, 
hiszen nem szerencsés, ha az újra dolgozni kezdő anyuka az őt megillető felmondási védelmi időt szabadságon tölti. 
Korábban a visszatérési szándékról illett körülbelül 2 hónappal a munkába állás előtt írásban értesíteni a munkaadót. 
Ezt az időtartamot is „leszabályozzák”: 
kötelezően 30-60 nappal korábban szólnia kell majd a munkáltatónak, 
ha újra dolgozni szeretne a kismama.